Het verhaal
Verschuiving naar online
Trendsetter
Op veel vlakken blijkt en is Eddy Van Langenhove ook nu nog een trendsetter. Zo heeft hij het eerste erkende KI-centrum binnen de trekpaardenwereld en is veel later het eerste diepvries sperma dat naar Amerika opgestuurd wordt, dat van Matteo van ‘t Rietenhof. Daarnaast brengt hij als één van de eerste een folder uit. “Als de folder eens wat later klaar is, komen al snel telefoons van fokkers die zich zorgen maken dat ze die nog niet ontvangen hebben” vertelt Eddy al lachend.
Tegen de muur
Op internetgebied houdt Van Langenhove de boot echter lange tijd af. Er is sinds 2012 wel een website, maar behalve eenmaal per jaar de hengsten online plaatsen, gebeurt daar jarenlang niet veel mee. “Ik heb ook heel lang nog zo’n ouderwetse gsm gehad, zo één met echte toetsen. Die eerste smartphone wou ik in het begin meermaals tegen de muur gooien, niks snapte ik er van!”
Intussen staat ook hij echter met regelmaat foto’s en filmpjes te maken in de wei, “Het moet wel. Je moét mee… de fokkers en klanten van nu verwachten dit en een belangrijk deel van de handel gebeurt online, dus je kan er niet buiten.”
Heel wat paarden vinden nu dankzij die foto’s en filmpjes hun weg naar hun nieuwe eigenaar in binnen- of buitenland. “Ik heb er zelf ook al gekocht enkel op foto. Kobus van de Klaverhoeve die hier nu ter dekking staat, kocht ik op basis van een filmpje dat op Facebook stond. Nog geen tien jaar geleden was dat volledig ondenkbaar.”
Online veulenshow
Covid
In het najaar van 2020 legt Covid-19, na de lockdown van het voorjaar, alles opnieuw lam. Geen veulenprijskamp en dus geen podium voor de veulens in de verkoop waarop Eddy Van Langenhove samen met Dominique Van Riet besluit om een online veulenshow te maken.
“We moesten toch iets proberen en we hadden gelukkig de juiste mensen die daar de technische kant van hebben geregeld. De eerste show heeft goed uitgepakt, dus bij de tweede editie kregen ze helemaal carte blanche – ieder z’n job.”
Op dat moment gaat Van Langenhove ook meer doen met zijn website en start de aanwezigheid op sociale media zoals Facebook en Instagram.
54 landen
Die eerste online show is een schot in de roos en er vertrekken veulens naar alle kanten van de wereld: Duitsland, Finland, Amerika, Hongarije, Denemarken, Schotland, Frankrijk,... . Na de tweede show is het opvallend dat vooral veel merrieveulens in België en Nederland blijven. “Ook dat is belangrijk, want je mag niet onderschatten hoe ontzèttend veel trekpaarden er de voorbije jaren vertrokken zijn. En er stoppen helaas meer fokkers dan dat er bijkomen”.
De tweede show wordt op de eerste dag uit maar liefst 54 landen bekeken. Ter vergelijking: de uitzending van de Nationale Prijskamp van maart 2022, lokt kijkers uit 18 landen en dat verspreid over de periode van één maand vanaf de live uitzending. Bron: Facebook KMBT
Huzarenstukje
De show vergt heel wat werk. Het team is alles bij elkaar minstens een week kwijt. Het begint natuurlijk met het bij elkaar halen van alle veulens. Dan zijn het alle voeten die bekapt moeten worden, “voor sommige veulens is dat de eerste keer dat ze een halster aan hebben dus ik hoef niet uit te leggen wat dat dan betekent”. Allemaal worden ze gewassen voor de foto- en filmdag, daarna is het nachtje doordoen om ze te vlechten en tussenin moet ook de piste nog klaargezet en aangekleed worden.
De foto’s maken en het filmen neemt ook nog een volledige dag in beslag, want de 30 à 40 veulens staan niet allemaal meteen goed op beeld. “Intussen is iedereen wel goed op elkaar ingespeeld en verloopt die laatste dag best vlot.” Al hebben de trotteurs met sommige veulens hun handen meer dan vol gezien het voor de meeste de eerste keer is dat ze in een dergelijke omgeving terecht komen.
Viraal gaan
In de periode rond de uitzending van de online show wordt ook nog een aardig bedrag geïnvesteerd in marketing. “En dan zeggen ze: ‘Heb je het al gezien? Die video is viraal aan het gaan!’. Ik begrijp nog steeds niet wat dat dan precies is, maar een video die meer dan 2 miljoen keer bekeken wordt op enkele dagen tijd... Beeld je in dat die hier allemaal op het erf zouden staan.”
Intussen staat de teller op bijna 2,5 miljoen views en haast 100.000 likes en daarna ging het met de promovideo van de hengsten ook hard – dit zijn aantallen waarvan veel grote bedrijven heel blij zouden worden. Zo is ook in de online wereld de trend gezet, want al snel volgen ook concullega’s met (meer) online aanwezigheid en activiteiten.
Nog veel werk
Aan de vragen onder de video’s is te zien dat er bovendien nog veel werk aan de winkel is voor de globale promotie. Reacties als ‘Wat voor ras is dit? Zijn dit Clydesdales? Waar is dit? Ik heb nog nooit zo’n paard gezien!’ tonen het belang om het ras onder brede aandacht te brengen. Op (lange) termijn profiteert heel de trekpaardenwereld hiervan, al zullen velen dat niet willen toegeven. Hoge bomen vangen dan ook veel wind.
De toekomst
Al zo’n vijf jaar lang zegt Van Langenhove “over een paar jaar” te stoppen. Toch staan er momenteel nog een heel aantal jonge hengsten in opfok, “maar daar moeten er nog tussenuit hoor”, is hij snel om er aan toe te voegen.
Een opvolger voor de hengstenhouderij is er niet. Het overlijden van trouwe vriend en hulp Roger Aalbrecht in december 2024 én de ouderlijke boerderij die al enkele jaren te koop staat, brengen veel onzekerheid.
Met begin 2025 nog vijf goedgekeurde hengsten in eigendom, drie drachtige merries en een kwalitatieve merrie-opfok, mogen we er echter vanuit gaan dat de trekpaarden nog niet meteen zullen verdwijnen in Denderbelle.
Wordt vervolgd ?